Sytuacja ekonomiczna i restrukturyzacja

W okresie swojej działalności Spółka osiągnęła wiele sukcesów, co przejawia się w otrzymanych nagrodach i zajętych wysoko miejscach w rankingach. Do 2015 roku działalność ta umożliwiała Spółce osiąganie dobrych wyników finansowych, także mimo zmiennej koniunktury na rynku usług budowlanych, których nie udało się utrzymać w kolejnych latach.

Specyfiką dużych kontraktów budowlanych (w tym budownictwa mieszkaniowego), które stanowiły główną gałąź działalności Spółki do 2018 r., jest kilkuletni cykl przygotowania i realizacji kontraktów przy niskich marżach wynikających z silnej konkurencji w tym segmencie rynku budowlanego.

Duża część kontraktów była zawierana na projekty finansowane ze środków publicznych, do których stosuje się przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych. Procedury zawierania umów na te kontrakty są sformalizowane, co znacznie ogranicza swobodę w zakresie negocjowania czy zmiany ich warunków ze zleceniodawcami.

W latach 2016-2018 zewnętrzne warunki realizacji kontraktów ulegały ponadprzeciętnym zmianom wpływając negatywnie na osiągane wyniki ekonomiczne w stosunku do zaplanowanych. Głównymi czynnikami, które istotnie pogorszyły efektywność realizowanych kontraktów były: ustawowe, znaczące podwyższanie stawek wynagrodzenia minimalnego i za roboczogodzinę oraz silnie rosnące ceny materiałów i usług budowlanych.

W następstwie zaistnienia tych niezależnych od firmy czynników, na jej wniosek, w dniu 10 kwietnia 2018 roku Sąd Rejonowy w Białymstoku otworzył postępowanie restrukturyzacyjne spółki w formie postępowania układowego.

Otwarcie postępowania układowego umożliwiło RODEX kontynuację działalności oraz obsługę bieżących zobowiązań zarówno wobec kontrahentów, jak i zobowiązań publicznoprawnych. Spółka wywiązuje się z wykonywania zadań usługowych i produkcyjnych kompetentnie oraz z zachowaniem odpowiednich standardów jakościowych. Niemniej jednak fakt otwarcia postępowania układowego wpływa znacząco na obniżenie zaufania nowych inwestorów.

Dodatkowo, nadal rosnące ceny materiałów i usług budowlanych oraz koszty osobowe związane z brakiem równowagi na rynku pracy są dużym wyzwaniem w procesie odbudowy kondycji finansowej firmy oraz zdobycia zaufania wśród kontrahentów i inwestorów, co jest konieczne do pozyskania nowych kontraktów w zakresie robót budowlano-montażowych.

Natomiast działalność w zakresie produkcji stolarki PCV i aluminiowej, która charakteryzuje się krótszymi okresami realizacji zawieranych kontraktów (od kilku tygodni do kilku miesięcy), nie jest narażona w tak znacznym stopniu na wpływ powyżej opisanych czynników. Pozwala to zawierać kontrakty z mniejszym ryzykiem odchyleń od zakładanej marży. W związku z tym, udział procentowy tej części działalności spółki znacznie wzrósł w całkowitych przychodach w ostatnich latach.

Spółka osiągnęła wzrost przychodów do poziomu 63,5 mln zł w 2023 roku w stosunku do 44,2 mln zł w roku poprzednim. W 2023 r. spółka wypracowała zysk na poziomie 9,8 mln zł dzięki odzyskaniu od części Inwestorów należnych spółce należności za zrealizowane roboty, co jest znaczącym sukcesem w stosunku do wyników z lat wcześniejszych.

Przyjęcie układu w postępowaniu restrukturyzacyjnym w 2024 r. i jego zatwierdzenie w czerwcu 2025 r.

Układ w postępowaniu restrukturyzacyjnym prowadzonym wobec Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowo-Handlowe „Rodex” sp. z o.o. w restrukturyzacji (dalej jako: „Rodex”) został przyjęty na zgromadzeniu wierzycieli w dniu 03 października 2024 r. Przyjęcie układu oznaczało jedynie, że został on przegłosowany wymaganą większością głosów. Dla nabrania przez układ mocy wiążącej musiał on jednak zostać prawomocnie zatwierdzony przez sąd. Rozprawa w przedmiocie zatwierdzenia układu odbyła się w Sądzie Rejonowym w Białystoku w dniu 22 listopada 2024 r., a postanowienie o zatwierdzeniu układu zostało ogłoszone 28 listopada 2024 r.

Rozstrzygnięcie sądu nie stało się jednak prawomocne, gdyż jeden z wierzycieli (ANEJ Anna Ejsmont) złożył wniosek o uzasadnienie postanowienia, co stanowiło zapowiedź jego zaskarżenia. Wniosek został złożony z brakami formalnymi, które wydłużały proces, jednak finalnie uzasadnienie zostało sporządzone 20 stycznia 2025 r. Zażalenie wierzyciela (ponownie z brakami formalnymi) wpłynęło do akt 07 lutego 2025 r., a odpisy zażalenia, celem zajęcia wobec niego stanowiska, zostały przekazane przez sąd do doręczenia Rodex oraz nadzorcy sądowemu w ostatnim dniu lutego. Z uwagi na pomyłkę sądu, który zamiast pełnomocnikowi Rodex doręczył odpis zażalenia pełnomocnikowi jednego z wierzycieli, odpis ten pełnomocnik Rodex otrzymał dopiero w dniu 28 marca 2025 r. po wcześniejszej interwencji w sądzie. Odpowiedź na zażalenie została złożona przez pełnomocnika Rodex już 01 kwietnia 2025 r., a w kolejnych dniach Sąd Okręgowy przekazał odpowiedź na zażalenie skarżącemu wierzycielowi i nadzorcy sądowemu.

Od tego momentu oczekiwano już tylko na rozpoznanie zażalenia przez Sąd Okręgowy w Białymstoku, co nastąpiło postanowieniem z dnia 13 czerwca 2025 r. oddalającym zażalenie. Rozstrzygnięcie sądu oznaczało, że z dniem 13 kwietnia 2025 r. prawomocne stało się postanowienie Sądu Rejonowego w Białymstoku o zatwierdzeniu układu z dnia 28 listopada 2025 r., a postępowanie restrukturyzacyjne prowadzone wobec Rodex uległo zakończeniu.

Ta strona używa plików cookie, aby zapewnić najlepsze wrażenia. Kontynuując korzystanie z tej witryny, zgadzasz się na ich użycie. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności